Live Reviews

newsMew at Vega 19th December

Spindelvævsfint

Der kom andre boller på suppen med aftenens andet band, det indtagende og lyrisk til det skrøbelige Mew. Med den fintfølende og ekspressive sanger og guitarist Jonas Bjerre i front, flankeret af guitaristen Bo Madsen og bassisten Johan Wohlert med Silas Graae bag trommerne, leverede gruppen aftenens uden sammenligning mest løfterige sæt, bestående af spindelvævsfine kompositioner, afleveret så tyst og indfølende, at publikum uopfordret satte sig på gulvet for at hengive sig til den glemte kunst: At lytte.

Og der var noget at lytte på - på trods af en del nøl mellem numrene, er gruppens sange fuldtudviklede kompositioner, der indfanger lytteren i et følsomt, men ikke uudholdeligt følende univers med plads til såvel de sarte nuancer som diskrete skred og brud, det hele holdt sammen af et fabelagtigt tæt og sikkert sammenspil, især mellem de to Fender-svingende gentlemen Bjerre og Madsen, hvis guitarudvekslinger sine steder kunne give rygradsrislende reminiscenser af Tom Verlaine og Richard Lloyd i hedengangne Televisions stortid!

Trods en gennemsnitsalder på bare 19 år - hvilket har givet gruppen tilnavnet Mew Kids On The Block - spilles der med en finesse, mange ældre musikere må misunde dem. Hvis ikke Mew får et stort gennembrud i det nye år, kan det betragtes som det endegyldige bevis på det totale fravær af nogen form for retfærdighed i universet.

Information, 21. December 1996

PURUNGE MEW bruger næsten mest tid på at stemme guitarer. Men når de spiller, gør de det rigtigt godt. Med et så stilsikkert musikalsk udtryk, at det dog også kommer til at virke lovlig snævert.

Politiken, 21. December 1996